HTML

Bunker iskolák

Vietnámi háború ! Egy egész nemzedék, akik bunkerekben éltek és tanultak a bombatámadások közepette ,éhes gyomorral és rongyos ruhákkal. És túlélték! De milyen árakkal?

Friss topikok

Linkblog

6. Gováris pá ruski?

2007.08.04. 08:20 | Bunkers | Szólj hozzá!

Néha a politika az oktatási területen is tetten érhető volt. Például az idegennyelv-oktatás. Amikor még az elemiben voltam ( elfelejettem megemlítenni: akkor nálunk 10 osztályos rendszer volt: 4 év elemi, 3 év általános, 3 év gimnázium és + egy előkészítő év az iskolakezdés előtt), a 4. osztályban, a felettem lévő osztályokban az általánosban kínaiul tanultak ( nálunk az elemiben nem volt idegennyelvoktatás). Én mindig érdeklődéssel figyeltem, hogyan írtak és beszéltek kínaiul unokatestvéreim . Mint tudjuk a kínai nyelvírás képszerű, ugyanúgy mint a régi vietnámi (a Nom nyelv).  De a 19. században franciák átírták ( teljes sikerrel) a latinbetűre, hogy megkönnyítsék a gyarmasítók munkáját. A mai vietnami nyelvben is nagyon sok kínai eredeti szó, valamikor mi is Kína gyarmata voltunk ezer évig... De nagy bánatomra mire felvettek az általánosba az 5. osztályba, a kínai nyelvoktatást megszűntették a politikai nézeteltérések miatt. Majd látni fogják a vietnami-kínai kapcsolat az egész háború alatt mindig ellenmondásos volt. Tehát az 5-7. osztályban sem tanultam idegennyelvet. Így kerültem a gimnáziumba a 8. -ba, amikor oroszul tanítottak. S nem kellett dicsekednem, de oroszban is mindig én voltam a legjobb, mert szerettem az idegennyelvet ( nem azért, mert orosz vagy kínai ill. majd angol). A módszer nagyon egyszerű volt: bemagoltam az egész szöveget és fejből fújtam az egészet. Sajnos a 9. osztály közepén megint abban kellett hagynom az orosz tanulást , mert a tanár elköltözött és nem volt helyettesítő. De így is "kommunikációs képes" nyelvismeretem volt, amit majd később hasznosíthattam, amikor a Magyarországra vonattal való utazásközben Moszkvában én lettem az "utcai tolmács" .

Természetesen mostanában Vietnamban is az angolnyelv az úr. De nem elég ! Hozzá kezdenek újból tanulni kínaiul, japánul, koreaiul, oroszul, németül, franciául... A volt franciai elnök Chirac azt mondta Vietnamban, hogy vigyázzunk, nehogy megint az Amerika kulturális  gyarmatává váljunk az angolnyelv miatt. Hiába pl. a magyarnyelv nem is jöhetne szóba érthető okok miatt ugye ...? A nyelvet csak akkor tanulják szivesen, ha nagyon muszáj és hasznosat tudnak húzni belőle. De én büszke vagyok arra, hogy a magyarnyelvet tanulhattam és ezen a nyelven a világhálozaton is óriási tudásanyagokat lelhetek.

A bejegyzés trackback címe:

https://bunkers.blog.hu/api/trackback/id/tr70131940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása